
111

Jurnal PengaJian Media Malaysia

Malaysian Journal of Media studies

Vol. 13, no. 2, 2011
Pages  111–133

lee kuok tiung, Mohd SAfAr hASiM, bASZley bee bin 
bASrAh bee

perkembangan persUratkhabaran bahasa 
mandarin di malaysia dan peranannya 
dalam masyarakat Cina 

ABSTRACT
DEVELOPMENT OF MANDARIN LANgUAgE NEWSPAPERS IN MALAYSIA 

AND THEIR ROLE IN CHINESE COMMUNITY

The establishment of Chinese newspapers in Malaysia began with the 
migration of overseas Chinese (Huaqiao) to Malaysia. Several of the pioneer 
Chinese newspapers such as Kwong Wah Yit Poh (1910), Nanyang Siang Pau 
(1923), Sin Chew Jit Poh (1929), Overseas Chinese Daily News (1932), and China 
Press (1946) are still in existence today. This article explores the development 
of the Chinese newspapers by tracing their chronology; analyses the factors 
that contributed to the emergence of the newspapers, and identifies their 
challenges.  A salient aspect of the contemporary mediascape pertaining 
to Chinese newspapers is the ownership of the newspapers. In the past, 
the ownership of newspapers revolved around individual companies, 
whereas, majority of the newspapers in Malaysia now are owned by two 
Chinese tycoons, both from Sarawak, through Media Chinese International 
Limited (MCIL) and Kumpulan KTS. This article will show how the Chinese 
newspapers played a crucial role in advocating and fighting for Chinese 
education, culture and identity. 

Keyword: newspaper industry, media system, Chinese education, Chinese culture, 
Chinese identity 

PENgENALAN
Mediaskap kontemporari Malaysia menyaksikan pelbagai jenis akhbar berbahasa 
Mandarin yang boleh didapati untuk pilihan pembacaan masyarakat Cina di 
Malaysia. Di Semenanjung Malaysia sahaja terdapat Nanyang Siang Pau, Sin Chew 
Jit Poh, Guang Ming Daily (光明日報)1, China Press, Kwong Wah Yit Poh (光华日报), 
dan Oriental Daily News (东方日报). Di Sabah dan Sarawak pula terdapat Asia 
Times, Overseas Chinese Daily News, See Hua Daily News (诗华日报)2, United Daily 



112

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

News, Morning Post dan International Times. Sirkulasi akhbar-akhbar ini kini telah 
menjangkaui seluruh Malaysia, malah turut dijualkan ke negara-negara jiran seperti 
Brunei selain versi online yang boleh diakses di seluruh pelosok dunia. Masyarakat 
Cina atau Tionghua yang juga merupakan kumpulan etnik kedua terbesar di 
Malaysia sekian lama dipercayai berkembang dan maju bersama-sama akhbar 
berbahasa Mandarin. Ini bermula daripada publisiti dalam akhbar yang mengajak 
mereka berhijrah ke Asia Tenggara yang lebih dikenali dengan sebutan Nanyang   
(南阳)3 untuk mencari kehidupan baharu sehinggalah menyentuh segala aspek 
kehidupan, terutamanya soal-soal pendidikan Cina dan kebudayaan masyarakat 
Cina.  

Akhbar-akhbar berbahasa Mandarin tertua yang masih wujud di Malaysia ialah 
Kwong Wah Jit Poh (光华日报)4, Sin Chew Jit Poh (星洲日报), Nanyang Siang Pao (南洋
商报), Oversea Chinese Daily News (华侨日报)5, dan China Press (中国报).6 Semuanya 
mempunyai sejarah masing-masing yang unik. Sin Chew Jit Poh yang kini berumur 
82 tahun telah bersama-sama negara Malaysia dari era kolonialisme British hingga 
pembentukan persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia. Akhbar tersebut 
kini merupakan sebahagian daripada kumpulan penerbitan akhbar Mandarin 
yang terbesar di luar negara China (lebih besar daripada Taiwan dan Hong Kong) 
diedarkan ke selatan Thailand, Brunei, Indonesia dan Utara Kalimantan. 

Secara tradisinya akhbar Mandarin memainkan peranan sangat penting 
kepada kelangsungan kebudayaan dan identiti masyakat Cina. Akhbar Mandarin di 
Malaysia tidak pernah tidak cuba membantu memperjuangkan hak-hak masyarakat 
Cina apabila berdepan dengan tekanan politik, dasar dan polisi kerajaan yang 
adakalanya tidak membantu perkembangan sekolah-sekolah Cina, atau apabila 
menghadapi kesempitan kewangan untuk program-program kebudayaan dan 
sebagainya. Keteguhan akhbar Mandarin mempertahankan nilai-nilai kebudayaan 
masyarakat Cina di Malaysia tidak pernah luntur sehingga hari ini. 

Perkataan industri itu sendiri merujuk kepada perusahaan yang dilakukan 
secara besar-besaran untuk membuat, menghasilkan dan mengeluarkan 
sesuatu produk. Meskipun sejarawan Malaysia Ahmad Adam (1994) merujuk 
persuratkhabaran kepada makna keseluruhan penerbitan berkala, baik akhbar 
mahupun majalah, namun persuratkhabaran dalam konteks penulisan ini merujuk 
kepada perihal akhbar sahaja. Walaupun penggunaan istilah “akhbar Cina” 
mungkin lebih biasa kedengaran, tetapi yang sebetulnya ialah “akhbar Mandarin” 
yang bermaksud akhbar-akhbar yang dicetak dalam bahasa Mandarin. Akhbar 
Mandarin juga boleh bermaksud akhbar-akhbar yang dibaca oleh masyarakat Cina 
serta merangkumi akhbar berbahasa Inggeris dan Melayu. Ini disebabkan Cina itu 
merujuk kepada etnik. Kupasan sejarah industri persuratkhabaran Mandarin ini juga 
akan cuba menekankan pola pemilikan akhbar, sebarang peraturan yang mengawal 
selia akhbar, dan persekitaran politik dan sosioekonomi yang mempengaruhi 
perkembangannya mengikut kronologi waktu. 

Menurut pandangan Syed Arabi Idid (1989), yang mengambil kira masyarakat 
pluralistik Malaysia dan perwatakan media-media di Malaysia, usaha untuk 
menganalisis peranan media tidak dapat lari daripada menyentuh persoalan 
berkenaan permasalahan etnik dan perpaduan negara. Kecenderungan setiap 
akhbar meluahkan suara aspirasi, harapan dan kebimbangan kumpulan etnik 
yang diwakili mereka sukar ditolak. Akhbar Mandarin memperjuangkan dan 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

113

mempertahankan nilai kebudayaan masyarakat Cina sebagaimana akhbar-akhbar 
Melayu melakukan perkara yang sama untuk masyarakat Melayu dan begitu juga 
senarionya bila berbicara tentang hubungan antara akhbar Tamil dengan masyarakat 
India di Malaysia. Justeru itu, penulisan ini bertekad mengupas kewujudan 
persuratkhabaran bahasa Mandarin di Malaysia dari awal pengenalannya sehingga 
kini dari perspektif fungsionalnya. 

Menyebut perkara berkaitan akhbar-akhbar arus perdana di Malaysia, 
secara umumnya sukar untuk memisahkannya dengan tohmahan akhbar arus 
perdana yang merupakan alat propaganda kerajaan Barisan Nasional (BN). 
Akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia yang juga merupakan sebahagian daripada 
akhbar arus perdana di Malaysia tersebut sebenarnya mempunyai ceritanya 
sendiri yang kompleks dan menarik. Perkembangan akhbar vernakular bahasa 
Mandarin di Malaysia mutakhir ini cenderung menunjukkan monopoli industri 
persuratkhabaran Cina di Malaysia oleh dua pihak sahaja, iaitu Media Chinese 
International Limited (MCIL)7 dan Kumpulan (syarikat-syarikat) KTS.8 Seseorang 
boleh mengambil jalan singkat melakukan kesimpulan bahawa dominasi oleh dua 
pihak ini disebabkan kepentingan ekonomi atau kepentingan politik dan ditambah 
pula dengan kelemahan sistem perundangan di Malaysia yang tiada akta anti-
monopoli. Realiti sebenarnya adalah hampir semua akhbar Mandarin penting dan 
berprestij telah menghadapi masalah ekonomi penerbitan (economic of publishing) 
yang kritikal, khasnya kerugian operasi dan hanya dengan bantuan yang dihulurkan 
taikun-taikun perniagaan tersebut atas dasar perlu adanya saluran untuk menjaga 
kelestarian (sustainability) kebudayaan masyarakat Cina menyaksikan akhbar-
akhbar tersebut masih wujud. Senario pemilikan ini juga secara tidak langsung 
menunjukkan bahawa akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia bukan didominasi 
oleh mana-mana parti politik di Malaysia, baik parti pemerintah mahupun parti 
pembangkang sebaliknya konglomerat perniagaan.    

METODOLOgI 
Sehingga kini masih sukar untuk menemui suatu penulisan yang menjurus khusus 
kepada penelusuran sejarah industri persuratkhabaran Cina di Malaysia. Berbeza 
senarionya di Singapura yang sudah ada usaha-usaha untuk membukukan catatan 
masa silam persuratkhabaran Mandarin untuk pengetahuan masyarakat masa kini 
seperti “Chinese Newspapers in Singapore 1945-1963: Mediator of Elite and Popular 
Tastes”. Mengimbas kembali penulisan-penulisan yang pernah dihasilkan termasuk 
menerusi sorotan arkib dan catatan oleh penulis-penulis yang pernah mengupas 
industri persuratkhabaran di Malaysia, kita mesti akan terjumpa serba-sedikit yang 
menyentuh perihal industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia. Penulisan ini 
dihasilkan melalui pengumpulan cebisan-cebisan maklumat yang sedia ada dalam 
penerbitan yang telah dihasilkan sebelum ini untuk dikepilkan bersama-sama 
dengan maklumat yang diperoleh daripada temu bual dengan “orang lama” dalam 
industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia bagi menghasilkan artikel yang 
memfokuskan industri persuratkhabaran bahasa Mandarin di Malaysia. 

Analisis oleh Khor Yoke Lim dan Ng Miew Luan (2006) dan Mohd Safar Hasim 
(1996) menerusi Akhbar dan Kuasa: Perkembangan Sistem Akhbar di Malaysia Sejak 1806 
menjadi batu asas pada ulasan ini. Kupasan Mohd Safar Hasim (1996) menjurus 



114

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

pada aspek perundangan akhbar dengan huraian sebab-akibat dan peristiwa-
peristiwa yang menyumbang kepada perubahan sistem akhbar di Malaysia. 
Ulasan Khor Yoke Lim dan Ng Miew Luan (2006) pula berfokus pada hubungan 
antara akhbar Mandarin dengan kebudayaan masyarakat Cina di Malaysia. 
Fakta-fakta daripada akhbar Mandarin di Malaysia sendiri seperti buku bertajuk 
Walking Tall: Journalism in Malaysian Soil – 80 Years of Sin Chew terbitan Sin Chew 
Daily (2009) memberikan perincian fakta sahih yang sangat penting khususnya 
insiden penting dan ulasan sejarah kewartawanan akhbar Mandarin di Malaysia. 
Dari segi skop liputan persuratkhabaran Mandarin ini terpaksa mengakui masih 
kurang menyentuh tentang industri persuratkhabaran Mandarin di Sarawak tetapi 
skop yang diliputi hampir menyeluruh sudah kerana merangkumi Semenanjung 
Malaysia (sebelumnya Tanah Melayu sehingga pembentukan Malaysia pada 
16hb September 1963) termasuk Singapura (kerana kebanyakan akhbar di Tanah 
Melayu lahir di Singapura dan republik tersebut hanya keluar daripada Malaysia 
membentuk negara sendiri pada tahun 1965) dan negeri Sabah.
 

PENELUSURAN PERANAN DAN SUMBANgAN AKHBAR MANDARIN 
DALAM MASYARAKAT CINA
Hasil penelusuran akhbar-akhbar Mandarin yang terdapat di Malaysia menunjukkan 
Nanyang Siang Pau (1923), Sin Chew Jit Poh (1929), Oversea Chinese Daily News (1932) 
dan China Press (1946) merupakan “taiko” dalam industri persuratkhabaran Cina 
di Malaysia. Diskusi industri persuratkhabaran yang berbahasa Mandarin ini 
dimulakan dengan perbincangan sejarah awal kemunculan dan perkembangan 
akhbar Mandarin sehingga konteks kontemporari yang dibahagikan kepada 
sembilan fasa, iaitu awal permulaan pertumbuhan awal persuratkhabaran bahasa 
Mandarin, era akhbar sebagai alat propaganda masyarakat Tionghua (juga dikenali 
sebagai Huaqiao) dalam pergerakan menuju ke arah Revolusi 1911 di China, diikuti 
era peralihan kepada fokus kandungan akhbar Mandarin daripada berkiblat ke 
China kepada kepentingan komersialisme di Tanah Melayu, selepas itu zaman 
kegelapan sewaktu penjajahan Jepun (1941-1945), diikuti zaman prakemerdekaan, 
iaitu fasa perjuangan nasionalis ke arah menuntut kemerdekaan Tanah Melayu 
yang berakhir dengan deklarasi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 (1946-1957). Ini 
disusuli era pergelutan sebuah negara baharu sehingga pembentukan Malaysia 
pada 16hb September 1963 (1958-1963), era penstrukturan semula sistem media 
di Malaysia yang sekali gus membawa kesan langsung terhadap pemilikan dan 
kandungan akhbar (1964-1987), era pemulihan ekonomi akhbar-akhbar Mandarin 
di Malaysia (1987-1996), dan terakhirnya bermula dari suku terakhir 1990-an (1997) 
yang menyaksikan kemunculan sulung portal berita online, iaitu Malaysiakini.com 
yang juga menandakan permulaan mediaskap baharu di Malaysia. Penelusuran 
sejarah kemunculan dan perkembangan akhbar Mandarin ini akan menekankan 
sumbangan dan peranannya dalam masyarakat Cina Malaysia.
 
Fasa 1: Permulaan Persuratkhabaran Bahasa Mandarin
Terdapat beberapa pendapat yang boleh dijumpai tentang tarikh bila kemunculan 
industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia. Permulaan persuratkhabaran 
Mandarin di Malaysia sebenarnya seiringan dengan penghijrahan orangCina 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

115

dari China ke Tanah Melayu (mengikut gelombangnya). Pada pendapat Mohd. 
Dhari Othman (1989), campur tangan British di negeri-negeri Tanah Melayu juga 
merupakan waktu kemunculan akhbar-akhbar di Tanah Melayu (Begitu pun ini 
bukannya spesifik kepada akhbar Mandarin, tetapi akhbar-akhbar secara umumnya). 
Terdapat pendapat menyatakan kemunculan penerbitan dalam bahasa Mandarin 
boleh dijejaki seawal kurun ke-15 serentak dengan gelombang pertama9 migrasi 
orang-orang Cina ke Tanah Melayu (berterusan sehingga penubuhan Negeri-negeri 
Selat (Straits Settlements) oleh British pada kurun ke-19), tetapi belum ada bukti 
kukuh yang boleh mengesahkannya.   

Permulaan penerbitan dalam bahasa Mandarin yang berupa majalah dikenali 
sebagai Chinese Monthly Magazine (察世俗每月統記傳/ Chashisu Meiyue Tongjizhuan) 
mula diterbitkan pada 5 Ogos 1815 dalam format majalah di Melaka (Syed Arabi 
Idid 1993) oleh Robert Morrison (seorang mubaligh) dari London Missionary 
Society. Begitu pun, majalah ini hanya berjaya bertahan selama tujuh tahun apabila 
dihentikan pada tahun 1822. Editor pertamanya ialah William Milne,10 seorang 
mubaligh Kristian yang mendapati Melaka merupakan tempat yang strategik untuk 
menerbitkannya apabila kerajaan Manchu (Dinasti Qing, 1644-1911) mengharamkan 
penerbitannya di China. Berpandukan rekod awal oleh Lent (1974), lebih 1,000 
naskhah dicetak setiap bulan dan diedarkan ke seluruh penempatan Cina di Siam 
(kini Thailand), Cochin-China dan bahagian-bahagian tertentu di Tanah Besar 
China sendiri (Khor Yoke Lim & Ng Miew Luan 2006). Sebenarnya agak sukar 
untuk menyatakan bahawa industri persuratkhabaran Mandarin bermula dengan 
kemunculan Chinese Monthly Magazine kerana motif pencetakan tersebut adalah 
untuk menyebarkan agama Kristian. Pada ketika itu, mubaligh-mubaligh Kristian 
sedang mempergiatkan aktiviti-aktiviti menyebarkan ajaran Kristian dengan 
menterjemahkannya ke dalam pelbagai bahasa, termasuk bahasa Mandarin.11 
Menurut Irene Lim (2008), apabila Claudius Henry Thomsen tiba di Singapura 
pada tahun 1822 untuk meminta kebenaran daripada kerajaan jajahan British untuk 
memulakan pencetakan, Raffless12 telah mengizinkannya kerana kerajaan jajahan 
pada ketika itu sendiri juga memerlukan perkhidmatan pencetakan.   

Usaha daripada Wong Soon Chong (1978) mendedahkan Singapore Chronicle 
telah diterbitkan pada 1 Januari 1824 oleh Francis James Bernard. Ini diikuti Singapore 
Free Press diterbitkan pada 8 Oktober 1835 oleh William Napier, Straits Messenger 
pada 16 April 1842 oleh Edward, dan The Straits Times oleh R.C. Woods pada 15 
Julai 1845. Tujuan utama akhbar-akhbar tersebut adalah memperjuangkan hak diri 
mereka dan menyebarkan budaya dan tradisi mereka di samping berorientasikan 
komersil. 

Seperti akhbar dalam bahasa lain yang diterbitkan oleh orang-orang British, 
Universal Gazette (1828-1829) diterbitkan di Melaka oleh Samuel Kidd seorang guru 
besar di Anglo-Chinese College (英華書院/ 英华书院/ Ying Wa College)13 (Mohd Dhari 
1982). Seterusnya Mission Press14 mengeluarkan dua buah lagi akhbar mingguan 
berbahasa Mandarin, iaitu Tifang Jih Pao (Local News) pada tahun 1840-an dan 
Jit Shen (Rising Sun)15 pada tahun 1858 di Singapura. Peningkatan penghijrahan 
mendadak secara besar-besaran migran Cina sebagai buruh di lombong-lombong 
timah dan estet-estet getah mulai 1820-an (iaitu gelombang kedua penghijrahan) 
menyebabkan peningkatan permintaan terhadap akhbar-akhbar Mandarin. Mereka 
ini yang akhirnya dikenali sebagai “Hua Qiao” atau “Overseas Chinese” bukan 



116

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

sahaja ke Tanah Melayu, tetapi juga Sabah dan Sarawak. Pada dasarnya motif 
penghijrahan mereka ini hanyalah bersifat sementara waktu (sojorner orientation), 
iaitu mencari kekayaan dan balik semula ke tanah air mereka. Disebabkan orientasi 
tinggal sementara di Tanah Melayu (sekarang Malaysia), dan ahli keluarga berada 
di China, maka terdapat permintaan bagi mengetahui hal-ehwal semasa yang 
berlaku di China. Senario ini sebenarnya yang menyebabkan isi kandungan akhbar 
berbahasa Mandarin cenderung berkiblat Tanah Besar China. Satu perubahan trend 
yang boleh dilihat menjelang penghujung kurun tersebut ialah komuniti Cina di 
Tanah Melayu mulai membaca akhbar yang diterbitkan orang-orang Cina sendiri.     

Akhbar pertama yang diterbitkan oleh orang Cina sendiri bernama Lat Pau (Le 
Bao) yang dimulakan pada 10 Disember 1881 oleh See Ewe Lay, seorang peniaga 
Baba Cina generasi kelima di Tanah Melayu. Akhbar ini berjaya bertahan selama 
52 tahun, iaitu diterbitkan sehingga Mac 1932. Nama Lat Pau diambil daripada 
perkataan “selat” (straits). Kebanyakan isi kandungan beritanya merupakan 
terjemahan (cetakan semula) daripada isi kandungan akhbar-akhbar di Hong Kong, 
Tanah Besar China (terutamanya Peking Gazette) dan terdapat juga sebahagiannya 
diambil daripada akhbar-akhbar Inggeris tempatan. Lat Pau juga disebarkan ke 
Sarawak, Siam, Saigon dan Jawa. Penerbitan seterusnya ialah akhbar Thien Nan 
Shin Pao (1885–1905) yang sebahagian besar kandungannya ialah cetakan semula 
kandungan akhbar-akhbar di China dan Hong Kong. Dibandingkan dengn akhbar 
Lat Pau dikatakan neutral dan bebas, akhbar Thien Nan Shin Pao lebih kepada 
menyampaikan propaganda politik, yakni nasionalisme dan reformasi rakyat di 
China (Cherian George 2009). 

Rata-rata akhbar Mandarin pada awal permulaan tersebut bukannya didorong 
oleh pemerolehan keuntungan (not profit oriented). Pada awalnya pihak berkuasa 
British juga kelihatan hanya mengenakan sedikit kawalan sahaja ke atas penerbitan-
penerbitan tersebut berdasarkan kandungan akhbar dan penyuntingan yang 
adakalanya kritikal terhadap polisi-polisi kerajaan koloni (Mohd Safar Hasim 1996). 
Matlamat penerbitan akhbar Mandarin pada ketika itu yang masih wujud boleh 
dilihat sehingga ke hari ini ialah mempromosikan seni dan budaya kumpulan etnik 
masing-masing (masyarakat Cina mempunyai pelbagai suku etnik yang berbeza 
seperti Foochaw, Hokkien, Kantonis, Hakka, Teochew dan sebagainya dan setiap 
daripadanya mempunyai kebudayaan yang berbeza) secara aktif. Perkembangan 
infrastruktur industri persuratkhabaran sudah boleh disaksikan pada waktu itu 
apabila Criterion Press (diasaskan pada tahun 1883) yang dimiliki keluarga Lim Hua 
Chiam sebelum diuruskan anaknya Lim Seng Hooi (林成輝, 1872–1943) memulakan 
pencetakan akhbar litografi secara komersil dan turut memperkenalkan akhbar 
Pinang Sin Poe (1895).   

Fasa 2: Propaganda Politik Huaqiao     
Kemunculan akhbar Mandarin pada kurun ke-20 lebih ketara apabila Negeri-negeri 
Selat menjadi pusat aktivis politik dan pelarian disebabkan pergelutan kuasa 
yang semakin meruncingkan antara revolusioner dengan pergerakan reformasi 
(pembaharuan) di China. Pergelutan politik antara Kuomintang (perjuangan 
nasionalis) dengan reformasi membawa kepada penubuhan akhbar-akhbar di 
Tanah Melayu yang berat sebelah (bias) kepada puak masing-masing untuk meraih 
sokongan. Yang menariknya, masih ada sebuah akhbar yang masih wujud sehingga 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

117

hari ini di Malaysia yang ditubuhkan oleh Sun Yat Sen (孙中山) di Pulau Pinang, 
iaitu Kwong Wah Yit Poh (mula pada 20 Disember 1910) yang juga merupakan 
akhbar Mandarin yang tertua di Asia Tenggara. Persengketaan antara kedua-dua 
pihak berkesudahan dengan Revolusi 1911. Akhbar digunakan sebagai saluran 
propaganda untuk menyebarkan ideologi dan perjuangan masing-masing dan 
paling penting mengumpul dana kewangan untuk membiayai pergerakan di China. 
Sepanjang tahun 1911 hingga 1920 juga menyaksikan insiden-insiden kekacauan 
antara kumpulan Cina yang berlainan ideologi di Singapura. Kumpulan reformasi 
yang diketuai Kang You Wei dan Liang Qi Chao melarikan diri dari China apabila 
gagal dalam gerakan reformasi mereka pada tahun 1898 memiliki akhbar Thien Nan 
Shin Pao (1898-1905) di Singapura dan Pinang Sin Poe (槟城新报) (1895-1941) yang 
juga merupakan akhbar Mandarin pertama berpusat di Pulau Pinang. Akhbar Pinang 
Sin Poe telah dijual kepada Kwong Wah Yit Poh pada tahun 1936, tetapi penerbitannya 
masih diteruskan dibawah Kwong Wah Press Ltd sehingga 1941. Golongan yang 
menyokong perjuangan revolusioner (dikenali Tongmenghui16) diketuai oleh Sun 
Yat Sen mengguling kerajaan Manchu menerbitkan Thoe Lam Jit Poh (1904-1906) 
dan Nanyang Chung Wei Pao.    

Kumpulan Tongmenghui menerbitkan akhbar-akhbar rasmi persatuan mereka 
di Asia Tenggara seperti Nanyang Chung Wei Pao (1906) dan Chong Shing Yit Pao 
(1907–1910) di Singapura, Kwong Wah Yit Poh (1908-1910) di Rangoon, Burma 
dan juga di Pulau Pinang pada 20 Disember 1910 oleh Dr Sun Yat Sen (孙中山). 
Motif Kwong Wah Yit Poh adalah untuk menyebarkan propaganda idea revolusi 
kepada Huaqiao. Akhbar-akhbar ini memaparkan pergolakan politik di China dan 
digunakan untuk meraih sokongan dalam menggulingkan Dinasti Qing. Pemaparan 
peluang kekayaan dan prospek masa depan Huaqiao di tanah jajahan British secara 
tidak langsung telah menyebabkan penghijrahan lebih ramai orang-orang Cina 
ke Nanyang (termasuk Malaysia dan Indonesia). Pada masa sama, Huaqiao begitu 
pemurah menghulurkan derma kerana atas prinsip penghijrahan mereka yang 
berorientasikan sojorner dan mahu akan suasana kehidupan yang lebih baik untuk 
saudara mara mereka di China serta suatu keadaan yang lebih kompetitif untuk 
memulakan kehidupan mereka apabila pulang nanti. Atas prinsip yang sama juga 
sokongan padu dan bantuan Huaqiao terhadap tanah air mereka ketika diserang 
Jepun. Modus operandi tabung-tabung bantuan untuk membantu golongan yang 
memerlukan dan mengadvokasi sesuatu masih boleh dilihat sehingga hari ini dalam 
akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia. Makanya, untuk memahami masyarakat Cina 
di Malaysia amat penting untuk memahami model Huaqiao itu.        

Dalam pada itu, anggota Tongmenghui di Tanah Melayu turut menerbitkan Kuala 
Lumpur Daily (1909–1910), Xingzhou Chen Bao (1909-1910), dan Nan Qiao Ri Bao (1910) 
semuanya di Kuala Lumpur. Di Singapura terdapat juga Chong Shing Yit Pao (1907–
1910). Perang “mata pena” (melalui penulisan) antara puak reformasi dengan puak 
revolusioner mencapai kemuncaknya pada tahun 1907–1908 di Singapura terutama 
antara Chong Shing Yit Pao dengan Union Times (yang penerbitannya dimulakan oleh 
Teo Eng Hock tetapi akhirnya diambil alih oleh kumpulan proreformasi (lihat Teik 
1988; Huen 1970; & Hock 1967) yang menyokong ideologi kumpulan reformasi. 
Pada pandangan Mohd Safar Hasim (1996), keterlibatan Parti Kuomintang turut 
menggambarkan kewujudan parti-parti politik menguasai akhbar pada ketika itu. 



118

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

Ringkasnya, akhbar-akhbar pada ketika itu merayu Huaqiao untuk mendapatkan 
sokongan kewangan dan politik dengan menanam semangat nasionalisme dan 
patriotisme terhadap mereka. Usaha ini dipermudah dengan “perwatakan” 
Huaqiao itu sendiri yang menaruh harapan tinggi yang menginginkan kehidupan 
yang lebih baik apabila mereka balik nanti (malahan mereka berhijrah bergelut 
mencari nafkah hidup di perantauan untuk dibawa balik dan boleh memulakan 
kehidupan dengan keluarga yang lebih baik). Kejayaan pergerakan Revolusi 1911 
di China juga menandakan berakhirnya fasa pertama sejarah akhbar Mandarin 
yang berorientasikan negara China. Fokus kandungan akhbar-akhbar Mandarin 
di Tanah Melayu selepas Revolusi 1911 mula beralih kepada komersialisme.  
     
Fasa 3: Persuratkhabaran untuk Tujuan Komersial (1912–1940)
Selepas Revolusi 1911, khususnya sepanjang era 1920-an, menyaksikan kemunculan 
dua buah akhbar penting yang mewarnai industri persuratkhabaran Malaysia yang 
masih wujud sehingga hari ini: Nanyang Siang Pau dan Sin Chew Jit Poh. Nanyang 
Siang Pau diasaskan pada 6 September 1923 oleh seorang usahawan estet getah di 
Singapura yang bernama Tan Kah Kee (陈嘉庚) bertujuan mengiklankan produk 
perniagaan beliau setelah mendapati kosnya terlalu mahal untuk mengiklankannya 
di akhbar-akhbar tempatan. Pada awal permulaan penerbitan akhbar ini turut 
menyaksikan ia digantung selama tiga bulan oleh kerajaan kolonial British kerana 
penglibatan mereka dengan politik parti meskipun umumnya akhbar ini sebenarnya 
mewakili kepentingan pedagang Cina. 

Akhbar Sin Chew Jit Poh pula diperkenalkan pada 15 Januari 1929 oleh dua 
beradik keluarga Aw,17 iaitu Aw Boon Haw (胡文虎)18 dan Aw Boon Par (gentle 
leopard) yang dipercayai juga mempunyai motif sama, iaitu mempromosikan 
produk “Tiger Balm” (虎標万金油) keluaran keluarga mereka. Pandangan ini 
sedikit berbeza jika dibandingkan dengan pernyataan daripada wakil akhbar Sin 
Chew Daily (2009) sendiri yang menyatakan tujuan utama penubuhannya adalah 
untuk meningkatkan kadar literasi di koloni British dan sebagai tambahan pada 
kekurangan dalam sistem pendidikan pada ketika itu. Pada ketika itu, akhbar 
tersebut sudah mempunyai koresponden mereka sendiri di Shanghai, Xiamen dan 
Hong Kong untuk memastikan pembaca memperoleh maklumat terkini.       

Tahun 1920-an juga menandakan permulaan suatu lagi fasa baharu dalam 
sejarah persuratkhabaran Mandarin di Malaysia, iaitu berteraskan kepentingan 
ekonomi dan sosial serta pengawalseliaan akhbar yang lebih ketat. Perkembangan 
industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia pada waktu itu menyaksikan 
pertumbuhan akhbar-akhbar yang berorientasikan komersial bagaikan cendawan 
tumbuh selepas hujan. Namun terdapat juga akhbar yang bertujuan mendukung 
kempen anti-Jepun seperti Jinan (中国济南五月惨案) dan Kwang Wah (光华) yang 
diperkenalkan pada tahun 1927. Permit kedua-dua buah akhbar ini kemudiannya 
dibatalkan oleh kerajaan Negeri-negeri Selat. Peruntukan pelesenan mesin cetak 
telah diperkenalkan kerajaan kolonial di Singapura pada tahun 1920 dan Negeri-
negeri Melayu Bersekutu (NNMB) pada tahun 1924 (Mohd Safar Hasim, 2002).                       

Terdapat juga akhbar Yi Qun Bao yang diterbitkan di Kuala Lumpur pada 
tahun 1919 yang kemudian menukar namanya kepada Xing Yin Qun Bao pada 
tahun 1935 sebelum ditutup pada tahun 1936. Akhbar lain yang pernah wujud 
pada masa itu ialah Zhong Hua Shang (1925–1935) dan Ma Hua Ri Bao (1937–1941) 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

119

diterbitkan di Kuala Lumpur; Pin Hua Ri Bao (1934), Sing Pin Jih Pao (1939–1986) dan 
Kin Kwok Daily News (1940), Malayan Thung Pau, Shin Ming Daily News (diasaskan 
oleh penulis terkemuka Hong Kong, Jin Yong) dan sebagainya yang diterbitkan di 
Ipoh, Perak. Kebanyakan akhbar ketika ini berpusat di bandar-bandar besar yang 
mempunyai komuniti Cina yang ramai seperti Pulau Pinang, Singapura dan Melaka 
bagi memenuhi keperluan perdagangan. Namun, kebanyakannya mempunyai 
jangka hayat yang singkat disebabkan faktor kekangan ekonomi penerbitan yang 
memerlukan kos pengeluaran dan risiko yang tinggi. Kadar literasi pada ketika itu 
turut mempengaruhi sirkulasi dan sambutan terhadap akhbar Mandarin.              

Usaha perintis akhbar Sin Chew Jit Poh menerbitkan edisi Ahad pada Januari 
1932 menjadikannya akhbar Mandarin pertama yang memecahkan tradisi 
tidak menerbitkan akhbar pada hujung minggu dan menjadi perintis dalam 
perkembangan industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia. Tempoh 1930-
an juga menyaksikan sebahagian akhbar Mandarin berdepan kesulitan kewangan 
sehingga memaksanya gulung tikar atau bergabung dengan akhbar lain. Akhbar 
Pinang Sin Poe yang dilahirkan pada 1896, misalnya telah dibeli oleh Kwong Wah 
Yit Poh pada 1936. 

Penaklukan Jepun ke atas China pada tahun 1937 pula menyaksikan 
akhbarMandarin seperti Kwong Wah Yit Poh memulakan tabung kutipan derma 
untuk menentang penjajah Jepun. Sepanjang tempoh masa sama sehinggalah 
tercetusnya Perang Dunia ke-2, berlaku juga gerakan propaganda mengharapkan 
Jepun menyerang Tanah Melayu (negara-negara di Asia Tenggara secara 
keseluruhannya) bagi menghalau penjajah British dengan slogan-slogan seperti 
“Asia Untuk Orang Asia” oleh akhbar bahasa lain di Malaysia. Pada masa yang sama, 
pihak Jepun sendiri melihat golongan Huaqiao sengaja menyukarkan rancangan 
mereka dengan bantuan-bantuan yang dihulurkan untuk menentang mereka dan 
ini mendorong mereka menyerang Malaysia (mudah runding dengan kerajaan Siam 
melalui negaranya untuk menyerang Tanah Melayu). Keadaan ini sedikit sebanyak 
menimbulkan ketegangan antara akhbar yang berlainan bahasa. Revolusi di Siam 
pada tahun 1932 turut mendapat liputan meluas dalam akhbar Mandarin ketika itu.    

Pada 1 Mac 1936 muncul akhbar Mandarin pertama di Kota Kinabalu, Sabah 
(dahulunya Jesselton, Borneo Utara) iaitu Overseas Chinese Daily News (华侨日报) 
yang masih beroperasi sehingga kini.19 Akhbar yang lebih dikenali dengan nama 
singkatannya OCDN dalam kalangan pembacanya juga merupakan akhbar pertama 
di Sabah. Kelahiran OCDN mempunyai peranan yang sama dengan kewujudan 
akhbar-akhbar Mandarin di Semenanjung Malaysia dan Sarawak, iaitu memberitahu 
Huaqiau perkembangan semasa di China. Usaha daripada Khor Yoke Lim dan Ng 
Miew Luan (2006) merumuskan terdapat 44 buah akhbar Mandarin diterbitkan 
antara 1920 hingga 1945 (hampir kesemuanya kini tinggal nostalgia) di bandar-
bandar utama, khususnya di Singapura dan Kuala Lumpur, diikuti dengan Pulau 
Pinang, Melaka, Ipoh dan Taiping, Perak. 
    
Fasa 4: Penjajahan Jepun (1941–1945)
Penjajahan Jepun (1941–1945) dilihat sebagai zaman kegelapan untuk industri 
persuratkhabaran di Malaysia. Serangan tentera Jepun pada 8 Disember 1941 
di Pasifik merupakan titik tolak permulaan Perang Dunia ke-2. Semua akhbar 
Mandarin ditutup oleh tentera Jepun yang menggantikannya dengan akhbar-



120

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

akhbar mereka sendiri sebagai platform menyebarkan propaganda. Nanyang Siang 
Pau dan Sin Chew Jit Poh pada awalnya digantung lalu memberhentikan operasi 
(meskipun Sin Chew Jit Poh ada berusaha menerbitkan akhbar yang sekeping 
kertas sahaja pada sebelah petang). Pekerja akhbar menjadi sasaran utama tentera 
Jepun, terutama kerana menyiarkan propaganda menentang pendudukan Jepun 
di Tanah Besar China sebelum itu. Pendudukan Jepun di Pulau Pinang pada tahun 
1941, misalannya menyaksikan sebahagian besar pekerja akhbar Kwong Wah Yit 
Poh didera sehingga membawa maut. Dokumen-dokumen bernilai dan catatan-
catatan sejarah dimusnahkan tentera Jepun. Ramai kakitangan akhbar Mandarin 
enggan bekerja untuk Shonan Jit Pau terbitan tentera Jepun. Pemerintah tentera 
Jepun juga mengambil alih kemudahan penerbitan akhbar-akhbar Mandarin 
dan memperkenalkan akhbar Mandarin mereka sendiri, iaitu Shonan Shimbun 
(1942–1945) dan Melaka New Newspaper (Mei–September 1942). Akhbar Mandarin 
seperti Sin Chew Jit Poh menyambung semula penerbitan mereka pada 8 September 
1945 iaitu tiga minggu selepas penyerahan kalah tentera Jepun pada 15 Ogos 1945. 
Kwong Wah Yit Poh dan Nanyang Siang Pau turut meneruskan pencetakan mereka.         

Fasa 5: Zaman Prakemerdekaan Tanah Melayu (1946–1957)
Dari tarikh penyerahan diri Jepun sehinggalah Tanah Melayu memperoleh 
kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, bermula satu fasa baharu dalam sejarah 
persuratakhbaran Mandarin bertemakan perjuangan nasionalisme. Sentimen 
anti-kolonial mulai menular. Zaman prakemerdekaan Tanah Melayu ini dibayangi 
dengan kacau-bilau yang disebabkan insurgensi Parti Komunis Malaya (PKM) yang 
menjadi ujian getir pada akhbar. Hubungan yang terjalin sekian lama antara Huaqiao 
dengan China mempermudah ideologi komunisme menular dengan begitu cepat 
dalam kalangan masyarakat Cina dan ini ditambah dengan pahit-getir yang baru 
dilalui mereka sepanjang zaman pendudukan Jepun. 

Pengiktirafan, kerjasama dan bantuan ketenteraan yang diberitakan oleh 
British sendiri kepada PKM sewaktu penjajahan Jepun untuk aktiviti gerila mereka 
turut menyumbang kepada cita-cita PKM untuk membentuk kerajaan komunis 
Tanah Melayu. Pihak berkepentingan (stakeholders) akhbar Mandarin yang terdiri 
daripada golongan kapitalisme lebih berminat dengan tawaran British dan memilih 
sebuah kerajaan demokrasi berbanding komunisme yang kemungkinan besar 
menyaksikan harta-harta mereka dimiliknegarakan jika sebuah kerajaan komunis 
yang terbentuk. Agenda akhbar sepanjang tempoh ini juga banyak berkisar pada 
pembangunan negara-bangsa dalam situasi ketegangan kaum yang menyaksikan 
adanya api persengketaan antara kaum yang berpunca daripada balas dendam 
terhadap pihak-pihak yang bersubahat menjadi tali barut menolong tentera 
Jepun menganiaya orang-orang Cina menimbulkan ketidaktenteraman awam. 
Ini semuanya menambahkan “barah” persengketaan yang menimpa masyarakat 
Malaysia. Era 1950-an juga menyaksikan keterlibatan para wartawan dalam politik 
di Malaysia. Ketua editor Nanyang Siang Pau misalannya menjadi calon People’s 
Action Party (PAP)20 dan seterusnya memulakan karier politiknya dan juga dalam 
kerajaan.

Akhbar Kin Kwok Daily News (1945-1986) telah muncul sejurus selepas tamat 
Perang Dunia ke-2 dan disusuli sebuah lagi akhbar nasional, China Press yang 
ditubuhkan oleh Tun Henry Lee Hau Shik (李孝式) dengan penerbitan sulungnya 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

121

berjaya diedarkan ke pasaran pada 1 Februari 1946. Usaha Tun Henry Lee adalah 
atas sebab keinginan untuk mewakili rakyat menyiarkan berita dengan adil dan 
juga mengamalkan konsep demokrasi. Penduduk Cina di Tanah Melayu pada ketika 
itu dilihat terlibat bersama sebagai perjuangan nasionalis untuk mendapatkan 
kemerdekaan untuk negara ini. Menurut Heng (1988), janji kemerdekaan oleh British 
dan kemenangan parti komunis di China mendorong komuniti Cina terutamanya 
mereka yang lahir di Tanah Melayu memikirkan semula kedudukan politik mereka 
yang sebelum ini berkiblat ke arah Tanah Besar China kepada sudut pandangan 
kemasyarakatan Cina di Tanah Melayu. Perubahan ini turut mempengaruhi 
pencetakan akbar apabila lebih banyak ruangan mulai diperuntukkan untuk 
laporan isu-isu politik tempatan. Usaha daripada akhbar-akhbar Mandarin 
tersebut telah mencetuskan kesedaran dan keprihatinan erti penting komuniti Cina 
menjadi kuat dan bersatu dalam hal-hal ekonomi dan politik. Ini terutama apabila 
akhbar-akhbar Melayu bertali-arus memainkan sentimen anti-Cina dan anti-India 
menimbulkan kebimbangan komuniti Cina.21 Ini akhirnya membawa kepada 
sekumpulan komuniti Cina yang berlatar belakangkan pendidikan Barat di bawah 
kepimpinan Tan Cheng Lock menubuhkan Malayan Chinese Association (MCA). 
Akhbar-akhbar Mandarin bersama-sama dengan akhbar-akhbar Inggeris dan India 
seterusnya menjadi kritikal menyuarakan kebimbangan terhadap sikap pro-Melayu 
pentadbiran British menyaksikan perjuangan kepentingan etnik masing-masing 
menjadi agenda utama semua akhbar pada tahun 1930-an dan 1940-an. 

Akhbar-akhbar Mandarin bersama-sama dengan MCA telah berganding bahu 
untuk memperoleh restu komuniti Cina di Tanah Melayu untuk bekerjasama 
dengan orang-orang Melayu (yang diketuai UMNO) menuntut kemerdekaan 
daripada British. Tiga agenda yang paling hangat dibincangkan adalah kerakyatan, 
hak istimewa, dan bahasa. Ketiga-tiga perkara ini akhirnya diterima di dalam 
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu untuk kemerdekaan Tanah Melayu pada 
31 Ogos 1957. Soal bahasa termaktub dalam Perkara 152 yang menerima bahasa 
Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan jaminan pembelajaran dan pengajaran 
bahasa-bahasa vernakular lain. Begitu pun, perkara ini selalu disalahtafsirkan 
sebagai “mutlak” sehingga timbul anasir untuk menghapuskan bahasa Mandarin 
dan bahasa Tamil sehingga hari ini menjadi agenda paling hangat diperkatakan 
oleh akhbar-akhbar Mandarin. Awal sejurus selepas kemerdekaan Tanah Melayu 
(Semenanjung Malaysia) pada 31 Ogos 1957 menyaksikan kesinambungan dasar 
media kerajaan penjajah British untuk menentang komunisme dan gerakan kiri 
oleh kerajaan Malaya yang pro-Barat.

Di Sarawak, United Daily News (联合日报) merupakan akhbar harian berbahasa 
Mandarin yang dilancarkan pada 1 Oktober 1945 di bawah milikan United Borneo 
Press Sdn. Bhd. Perkembangan di Sabah pula menyaksikan pada tahun 1949, Tan 
Sri Yeh Pao Tzu (丹斯里业保滋) mengambil alih akhbar Overseas Chinese Daily News 
dan bertindak sebagai penerbit merangkap ketua editor. Beliau merupakan graduan 
jurusan kewartawanan di Universiti Fu Tan, China. Beliau meninggal dunia pada 
tahun 1987 dan akhbar tersebut diambil oleh isteri beliau sebagai pengerusi dan 
anak lelaki beliau, Clement Yeh menjadi penerbit. Akhbar tersebut kini diletakkan 
di bawah milik Sabah Publishing House Sdn. Bhd. Akhbar Nanyang Siang Pau dan 
Sin Chew Jit Poh (bergabung dengan Union Times) meneruskan operasi mereka 
semula di Singapura dengan kedudukan yang lebih kuat.  



122

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

Fasa 6: Tempoh ke Arah Pembentukan Malaysia (1958–1963)
Dari tarikh sejurus selepas kemerdekaan Tanah Melayu sehingga pembentukan 
Malaysia pada 16 September 1963 merupakan satu lagi babak baharu dalam sejarah 
industri persuratkhabaran Mandarin di Malaysia. Isu-isu perpaduan mendapat 
liputan meluas pada ketika itu tetapi merujuk kepada perpaduan sesama etnik dan 
bukannya perpaduan negara bangsa. Peristiwa Konfrontasi Malaysia-Indonesia 
(1962-1966) turut mendapat perhatian akhbar-akhbar Mandarin khususnya dasar 
negara bangsa Indonesia yang dilihat akan menghapuskan identiti dan kebudayaan 
masyarakat Cina. Sebagai misalannya, inti pati Pancasila yang diperkenalkan 
Soekarno dan langkah mengindonesiakan nama-nama Cina Huaqiao dalam Order 
Baharu di bawah pemerintahan Suharto sebenarnya cukup membimbangkan 
masyarakat Cina yang mementingkan adat budaya (seperti perpatah “biar mati 
anak, jangan mati adat”). Ini merupakan tambahan kepada kegusaran menghadapi 
penularan ideologi komunisme di Malaysia yang ditentang hebat terutamanya oleh 
golongan saudagar-saudagar kaya yang bimbang harta yang dikumpulkan hasil 
titik peluh mereka akan dimiliknegarakan di bawah kerajaan komunis. Pendek kata, 
agenda perjuangan akhbar Mandarin ini berfokus pada dasar dan polisi kerajaan 
terutamanya yang berhubung dengan soal-soal bahasa dan budaya Tionghua. 

Tahun 1960 menyaksikan dua buah akhbar berbahasa Mandarin diperkenalkan, 
iaitu Api Siang Pao di Kota Kinabalu dan Sandakan Jih Pao (kini sudah berhenti 
beroperasi) di Sandakan. Ini sekali gus juga bermaksud memecahkan monopoli 
pasaran pembaca masyarakat Tionghua di Sabah yang sebelum ini dikuasai 
sepenuhnya oleh OCDN. Awal 1961 menyaksikan keterlibatan politik mengubah 
mediaskap di Sabah apabila Tunku Abdul Rahman membuat cadangan Singapura, 
Sarawak, Brunei dan Borneo Utara (kini Sabah) bersama-sama membentuk 
persekutuan Malaysia. Dua buah akhbar berbahasa Mandarin atas inisiatif 
masyarakat Cina yang menentang gagasan tersebut turut diperkenalkan pada tahun 
yang sama, iaitu Kinabalu Daily News di Sandakan dan Tawau Jih Pao di Tawau. 
Sepanjang tempoh tersebut turut menyaksikan kemunculan beberapa buah akhbar 
Mandarin, Inggeris, Melayu dan Tamil yang baharu, tetapi rata-rata bertahan hanya 
beberapa bulan mahupun tahun. Sambil itu, menyedari kepentingan Kuala Lumpur 
sebagai ibu negeri baharu, beberapa buah akhbar telah mengambil langkah proaktif 
memperluaskan perniagaan mereka dengan membuka cawangan baharu mereka 
di situ. Misalnya, Nanyang Siang Pau mula menerbitkan edisi Kuala Lumpur pada 
tahun 1962 dan diikuti Sin Chew Jit Poh pada tahun 1966. 
  
Fasa 7: Era Penstrukturan Semula Sistem Media di Malaysia (1964–1987)
Akhbar-akhbar Mandarin yang banyak beribu pejabat di Singapura menyebelahi 
Lee Kuan Yew yang mencabar “hak istimewa” untuk Melayu di bawah slogan 
“Malaysian Malaysia”. Keteganan hubungan etnik dan politik tersebut tidak reda 
meskipun Singapura keluar daripada Malaysia untuk menjadi sebuah republik 
pada tahun 1965. Implikasi paling besar pembebasan tersebut adalah pada akhbar-
akhbar yang berpusat di Singapura seperti The Straits Times, Berita Harian, Sin Chew 
Jit Poh dan Nanyang Siang Pau apabila terpaksa sama ada melakukan penempatan 
semula (relocation), dijual kepada warganegara Malaysia mahupun menubuhkan 
syarikat-syarikat baharu untuk menerbitkan edisi Malaysia. Mereka juga dipaksa 
memperoleh kebenaran untuk mengedarkan penerbitan di Malaysia (malahan 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

123

sebahagian klausa-klausa dalam akta-akta yang berkaitan komunikasi di Malaysia 
pada hari ini masih ada menyebut perkataan Singapura).  

Di Sarawak juga menyaksikan kemunculan International Times (国际时报)22 
pada 1 Oktober 1966 yang hanya boleh diperoleh di negeri Bumi Kenyalang tersebut 
sahaja. Terdapat tanda-tanda media bergegas (media rush) untuk menerbitkan 
akhbar-akhbar di Borneo Utara apabila Perdana Menteri Tanah Melayu pada ketika 
itu Tunku Abdul Rahman mengusulkan cadangan penggabungan Singapura, 
Sarawak, Brunei dan Borneo Utara (kini Sabah) untuk membentuk persekutuan 
Malaysia.22 Akhbar bahasa Mandarin Merdeka News telah memulakan penerbitannya 
pada tahun 1968 di Sandakan, Sabah. Sebuah lagi akhbar Mandarin yang berpusat 
di Sandakan adalah Merdeka News. Merdeka Daily News (独立时报) yang juga dikenali 
sebagai Berita Harian Merdeka yang hanya diterbitkan di Sandakan, Sabah sahaja 
telah ditubuhkan pada 1 Disember 1968 oleh Syarikat Berita Harian Merdeka Sdn 
Bhd tetapi dimiliki oleh Syarikat Teck Heng Loong Bersaudara Sdn Bhd. 

Sepanjang tempoh lewat 1960-an turut dilihat sebagai waktu kemuncak 
golongan sosialis atau berhaluan kiri. Akhbar Kwong Wah Yit Poh yang pro-kerajaan 
yang menghadapi persaingan daripada golongan pro-kiri (“现代日报”) serta Sin 
Pin Jit Poh (星槟日报) menyebabkannya terjejas teruk berikutan pembacanya yang 
merosot mendadak. Klimaks ketegangan menyaksikan penerbitan akhbar China 
Press digantungkan selama satu bulan selepas susulan insiden rusuhan kaum 
pada 13 Mei 1969 yang mana akhbar-akhbar telah dituduh membakar semangat 
perkauman yang mencetuskan sengketa perkauman tersebut (melaporkan berita 
mengenai keputusan mahkamah yang berlaku pada 13 Mei 1969). 

Akhbar-akhbar dari bahasa berbeza masing-masing mempunyai versi sendiri 
dan kedudukan sendiri berkenaan rusuhan tersebut. Kerajaan telah menggantung 
semua penerbitan akhbar untuk dua hari pada 16 Mei 1963 sebagai usaha untuk 
mengekalkan ketenteraman awam. Tragedi hitam tersebut telah membawa kepada 
penggubalan akta berkaitan penyiaran berita seperti akta hasutan ditambah satu 
lagi kecenderungan hasutan, iaitu mengenai kerakyatan, Perkara 152 (Bahasa 
Melayu sebagai kebangsaan), Perkara 153 (keistimewaan Melayu dan Bumiputera), 
Perkara 182 (Kedaulatan Raja-Raja). yang lebih ketat untuk mengawal pelaporan 
berita yang boleh menimbulkan sengketa perkauman dan pengharaman beberapa 
penerbitan diimport dengan matlamat menjaga ketenteraman awam, menggalakkan 
keharmonian kaum, dan mewujudkan suasana yang kondusif untuk pembangunan 
ekonomi yang lebih saksama. Bahasa menghasut (seditious and incendiary) yang 
digunakan atas dasar kebebasan bersuara tanpa ada sebarang status yang bertindak 
mengawal selia membawa kepada pengenalan Akta Hasutan 1948 (Akta 15) telah 
digubal untuk memperluaskan definisi “kecenderungan menghasut” dan paling 
digeruni ialah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (Akta 82) yang lebih dikenali 
dengan panggilan ISA. Langkah ini dilihat sebagai usaha mengawal selia untuk 
memantapkan lagi pengurusan industri komunikasi secara amnya.  

Era 1970-an menyaksikan penstrukturan semula secara agresif di dalam 
industri persuratkhabaran di Malaysia. Bukan sahaja akhbar-akhbar Mandarin tetapi 
akhbar-akhbar berbahasa Melayu dan Inggeris. Suasana haru-biru kancah politik 
sebelum itu yang makin tenteram memberikan ruang yang lebih luas untuk kerajaan 
memerintah melihat dengan lebih mendalam hal-hal berkenaan dengan akhbar 
yang mempunyai kuasa yang digeruni (sesetengah pihak memanggilnya The Fourth 



124

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

Estate). Majlis Perundingan Negara (National Consultative Council) yang ditubuhkan 
pada Januari 1970 untuk menangani isu-isu yang mencetuskan Tragedi 13 Mei 1969 
telah meluluskan perundangan membataskan perbincangan awam isu-isu sensitif 
seperti kedaulatan Sultan, keistimewaan orang-orang Melayu, kewarganegaraan 
dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Perbincangan isu-isu tersebut 
akan dianggap mencabar Perlembagaan Persekutuan telah memberikan kesan 
langsung terhadap kebebasan akhbar di Malaysia. Penggubalan Akta Mesin Cetak 
dan Penerbitan 1948 (Pindaan 1974) mensyaratkan majoriti hak milik akhbar mesti 
dipegang oleh warganegara Malaysia. Disebabkan pada ketika itu tidak ramai yang 
berkemampuan membeli akhbar-akhbar tersebut daripada warga asing terutamanya 
orang-orang British dan Singapura, ini telah memberi kesempatan kepada parti-
parti pemerintah menguasai akhbar. Umumnya, akhbar-akhbar Mandarin sukar 
dilihat berkompromi dengan kerajaan dalam soal-soal pendidikan dan legasi budaya 
masyarakat Cina. Begitu juga senarionya di Singapura sehinggakan misalannya 
empat editor utama di Nanyang Siang Pau Singapura telah dipenjarakan di bawah 
ISA pada 2 Mei 1971.       

Antara tahun 1971 hingga 1974, rata-rata akhbar Mandarin menghadapi 
kemerosotan pembaca. Masalah kewangan akhbar Kwong Wah Jit Poh menyaksikan 
tokoh-tokoh korporat seperti Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew (骆文秀) (mendiang turut 
dikenali sebagai “Mr. Honda”) serta Loo Leong San (卢良山) dan MD (周明道) 
menyertai akhbar tersebut untuk menghulurkan bantuan kewangan. Perubahan ini 
turut menyaksikan pembaharuan yang sekali gus mempengaruhi kandungan akhbar 
Kwong Wah Jit Poh misalannya apabila Boon Siew melantik pemimpin-pemimpin 
komuniti Cina menyertai akhbar tersebut sebagai ahli-ahli lembaga pengarah. 
Pengurusan Boon Siew pada tahun 1974 turut mengesan polemik pengurusan 
akhbar berlainan bahasa secara bersama, iaitu dengan The Star yang berbahasa 
Inggeris mendorong beliau mengasingkannya. 

Perubahan-perubahan tangan pemilikan akhbar menyaksikan Permodalan 
Nasional (Pernas)24 iaitu firma pelaburan milik kerajaan telah memperoleh sekitar 
30 peratus saham Nanyang Press pada tahun 1974 apabila ia menjadi syarikat awam 
(public company)25. Tahun 1976 juga menyaksikan Tan Koon Swan26 mengambil alih 
Shin Min Daily News. Parti komponen kedua terbesar dalam BN, MCA pada tahun 
1979 telah membeli majoriti (67.35 peratus) kepentingan dalam Star Publications 
yang menerbitkan tabloid harian The Star dan seterusnya akhbar Mandarin, Malayan 
Tung Pao yang kemudiannya dinamakan semula sebagai Tong Bao pada tahun 
1981. Peraturan baharu pemilikan akhbar di Malaysia menyebabkan keluarga Aw 
(pengarah eksekutif, Aw May Yat, iaitu cucu Aw Boon Haw) menjual Sin Chew Jit 
Poh di Kuala Lumpur kepada Dato’ Lim Kheng Kim seorang jutawan hartanah dari 
Pulau Pinang pada 2 Ogos 1982. 

Sebuah lagi akhbar harian berbahasa Mandarin yang boleh dijumpai di Kota 
Kinabalu, Sabah adalah Asia Times yang mula beroperasi pada tahun 1976. Dalam 
suasana kusut tersebut, Asia Times (亚洲时报) merupakan akhbar harian bahasa 
Mandarin telah dilancarkan di Sabah 7 Ogos 1976 bawah pemilikan Asia Times 
Sdn. Bhd. Kini, pengerusi bagi Asia Times ialah Tiong Tan Hua. Menariknya pasal 
akhbar ini adalah Asian Times mempunyai satu edisi ringkas untuk akhbar Nanyang 
Siang Pau. Dalam konteks akhbar Mandarin di Sabah juga boleh menyaksikan 
Morning Post (早报) ini merupakan akhbar harian yang hanya di Tawau, Sabah 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

125

lahir pada tahun 1981. Ia diterbitkan oleh HER Publications Sdn Bhd dan dimiliki 
oleh Aworna Sdn Bhd. 

Dasar liberalisasi pada tahun 1980-an seharusnya membantu kepada 
pertumbuhan industri persuratkhabaran di Malaysia tetapi hakikatnya menyaksikan 
saat-saat paling hitam dalam catatan industri persuratkhabaran Mandarin di 
Malaysia. Ia bagaikan jatuh dihimpit tangga dengan kemelesetan (resesi) ekonomi, 
konflik perkauman dan penindasan media (media repression). Akhbar Sin Pin Jit Pao 
(Sin Ping Daily) dijual kepada Dato’ Lim Kheng Kim dari Pulau Pinang pada tahun 
1982 susulan arahan daripada kerajaan yang menegah (menghalang) warga asing 
mengawal (melalui pemilikan) akhbar di Malaysia. Sekolah Han Chiang27 di Pulau 
Pinang merupakan sekolah pertama memperkenalkan sekolah kewartawanan untuk 
melahirkan wartawan-wartawan yang diperlukan oleh akhbar-akhbar Mandarin.      

Ekonomi Malaysia terjejas teruk oleh resesi global menyaksikan harga komoditi 
jatuh paling rendah dan kemerosotan pelaburan swasta menyebabkan kesempitan 
hidup rakyat terutama memuncak pada tahun 1985. China Press yang dimiliki 
keluarga Alex Lee terpaksa diberhentikan penerbitan apabila sirkulasi jualannya 
jatuh ke bawah 10,000 naskhah pada November 1985. Begitu pun, China Press pada 
25 Julai 1986, China Press telah berjaya diterbitkan semula dengan muka surat yang 
berwarna atas sokongan ekonomi oleh Zhou Bao Zheng (周宝振), yang merupakan 
seorang penerbit bahasa Mandarin di Malaysia. Ini telah mendorong akhbar bercetak 
yang lain untuk mengikutinya gaya akhbar ini dengan mencetakkan muka surat 
akhbar yang berwarna. Mengenal pasti erti penting kelestarian (sustainability) 
akhbar Mandarin, pada tahun 1985 Sin Chew Jit Poh menjadi akhbar pertama yang 
menubuhkan pasukan kadet wartawan untuk melatih pelapis-pelapis wartawan 
dan editor akan datang. 

 Keseluruhannya lebih 600 pekerja akhbar-akhbar Mandarin kehilangan kerja 
pada tahun 1985. Semua akhbar Mandarin kecuali Nanyang Siang Pau dan Kwong 
Wah Yit Pao mengalami kerugian (The Star 29 Oktober 1986; Far Eastern Economic 
Review, “Unlike its heydays in the sixties and seventies” 11 November 1983). Tahun 
1985 juga menyaksikan akhbar ketiga terbesar di Malaysia, Shin Min Daily News 
(Sdn Bhd.) milik mantan presiden MCA, Tan Koon Swan dijual kepada The New 
Straits Times (NSTP). Tahun berikutnya menyaksikan China Press diambil alih  oleh 
Life Publishers28 sayap majalah Nanyang Press. Aset akhbar tempatan Kin Kwok Daily 
dari Ipoh yang dimiliki Koperasi Belia Bersatu (KOSATU) telah dibekukan dan 
seterusnya ditutup pada tahun sama (1986) akibat daripada kerugian dan salah 
urus (mismanagement). Seterusnya akhbar Sin Ping Jit Pao (yang ditubuhkan pada 
15 Januari 1939 juga merupakan sebuah lagi akhbar yang ditubuhkan oleh keluarga 
Aw Boon Haw dan Aw Boon Par) yang berpusat di Pulau Pinang malangnya 
terpaksa diberhentikan penerbitannya pada 29 September 1986 apabila diambil 
alih  oleh Maybank Pulau Pinang disebabkan hutang terkumpul oleh pemiliknya, 
Dato’ Lim Kheng Kim seorang pemaju hartanah. Namun demikian, akhbar tersebut 
kemudiannya diikat jamin oleh sebuah syarikat lain, Kemayan Oil Palm dan berjaya 
meneruskan operasinya pada Disember 1987 oleh bekas pekerja akhbar tersebut 
selepas mendapat semula permit penerbitan atas bantuan Dato’ Seri Dr. Lim Keng 
Yaik (林敬益) (kini Tun) dengan nama baharu Guang Ming Daily. Pada 8 November 
1986, Mun Sang Poh (民生报)29 sebuah akhbar dwimingguan turut diterbitkan di 
Semenanjung Malaysia dan Timur Malaysia oleh Mun Sang Media Group. 



126

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

Ketegangan etnik mencapai kemuncaknya pada tahun 1987 apabila Menteri 
Pelajaran,30 Datuk Seri Anwar Ibrahim (Menteri Pelajaran Malaysia: 1986-1990) pada 
ketika itu mengumumkan perlantikan cikgu bukan Cina yang tidak boleh berbahasa 
Mandarin sebagai guru besar dan penolong kanan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina 
(SJKC) menimbulkan ketidakpuasan masyarakat Cina. Tindakan tersebut dilihat 
sebagai usaha menggunakan langkah pentadbiran kerajaan untuk mengawal dan 
merubah peribadi sekolah-sekolah vernakular Cina. Memandangkan pendidikan 
merupakan pengantara legasi kebudayaan dan identiti masyarakat Cina, akhbar-
akhbar Mandarin memaparkan perjuangan komuniti Cina mempertahankan 
pendidikan dan kebudayaan mereka sambil membantah ketidakperihatinan Menteri 
Pelajaran tersebut yang dianggap bermotif menghapuskan SJKC. Akhbar Mandarin 
pada ketika itu turut memperjuangkan beberapa isu lain seperti desakan untuk 
menubuhkan Universiti Merdeka bagi mengatasi masalah peluang pendidikan 
tinggi yang terbatas dan diselesaikan pada tahun 1990-an apabila kerajaan 
membenarkan pembukaan lebih banyak institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) 
sekali gus menyelesaikan masalah ini, bantahan rancangan kerajaan negeri Melaka 
membangunkan kawasan perkuburan Cina di Bukit China, dan sebagainya. 

 Perbalahan dalaman parti politik, krisis ekonomi dan konflik perkauman 
mendorong kerajaan memperketat kawalan ke atas media. Akta Mesin Cetak 
1984 (Akta 301) telah diluluskan hasil gabungan Akta Mesin Cetak 1948 dengan 
Akta Kawalan Penerbitan Diimport 1958 yang dimansuhkan untuk membolehkan 
Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengawal selia penggunaan mesin cetak dan 
pencetakan, pengimportan, penghasilan, penghasilan semula, penerbitan dan 
pengedaran hasil penerbitan (Mohd Safar Hasim 2002). Akta sama dipinda sekali lagi 
pada tahun 1987 dengan memasukkan beberapa unsur baharu seperti unsur “berita 
tidak benar” dan tidak membenarkan sebarang semakan kehakiman keputusan 
KDN menggantung dan membatalkan permit penerbitan. Akta Rahsia Rasmi 1972 
(Akta 88) turut dipinda pada tahun 1986 untuk mengehadkan penyebaran dokumen-
dokumen kerajaan kepada orang awam.  Rentetan campur tangan bertali arus 
kerajaan ke atas akhbar melalui penggubalan statut memperlihatkan seolah-olah 
Badan Eksekutif kerajaan yang mentadbir akhbar-akhbar di Malaysia. Di Singapura 
menyaksikan Sin Chew Daily dan Nanyang Siang Pau bergabung menjadi Nanyang 
Sin Chew Lian He Zao Bao (edisi pagi) dan Nanyang Sin Chew Lian He Wan Bao (edisi 
petang) pada tahun 1983. Nama-nama tersebut kemudiannya ditukar lagi menjadi 
Lianhe Zao Bao dan Lianhe Wan Bao.  

Fasa 8: Era Pemulihan Ekonomi Persuratkhabaran Mandarin di Malaysia 
(1988–1996)  
Ops Lalang pada 27 Oktober 1987 telah menyebabkan permit penerbitan akhbar 
Sin Chew Jit Poh bersama-sama dengan akhbar The Star dan Wantan digantung atas 
penglibatan mereka membantu melaporkan pertikaian isu-isu komuniti Cina yang 
dilihat etnik lain sebagai mewujudkan ketegangan kaum. Walau bagaimanapun, 
bala-bala yang menimpa akhbar-akhbar Mandarin pada separuh penggal kedua 
1980-an itu tidak boleh dipertanggungjawabkan sepenuhnya pada Ops Lalang kerana 
keseluruhan ekonomi melibatkan semua sektor di Malaysia dihimpit teruk oleh 
krisis ekonomi dunia tahun 1986 dan 1987. Akhbar Sin Chew Jit Poh mulai dilanda 
masalah apabila pemiliknya Dato’ Lim memindahkan sebahagian besar kewangan 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

127

firma akhbar tersebut untuk menyelamatkan syarikat hartanahnya. Akhbar Sin Chew 
Jit Poh sebulan sebelum Ops Lalang, iaitu pada 1  September 1987 telah dibekukan 
oleh UMF Merchant Bank atas sebab hutang pemiliknya Dato’ Lim. Pada Mac 1988, 
akhbar tersebut dijual kepada syarikat Pemandangan Sinar (kini Sin Chew Media 
Coporation) milik Tan Sri Tiong Hiew King (张晓卿), seorang taikun dari Sibu, 
Sarawak dan berjaya meneruskan semula penerbitannya pada 8 April 1988. Bukan 
itu sahaja, mulai 13 Jun 1988 akhbar tersebut telah memulakan pencetakan berwarna 
sepenuhnya dengan sokongan pemilik baharu. Usaha pemulihan ini dihambat 
dengan kejadian kebakaran ibu pejabatnya di Petaling Jaya pada 27 Januari 1989 
telah menjilat pejabat pentadbiran dan perpustakaan mereka. Pada pandangan 
Mustafa K. Anuar (2000), pengantungan akhbar-akhbar tersebut merupakan rezeki 
kepada media alternatif seperti Harakah dan Roket31 yang masing-masing diterbitkan 
oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Democratic Action Party (DAP) di samping 
majalah Aliran. Pada Disember 1988 turut menyaksikan NSTP Bhd. memiliki Shin 
Min Daily setelah memperoleh majoriti sahamnya tetapi malangnya akhbar ini 
terpaksa dihentikan operasinya pada tahun 1994 kerana tidak mendapat sokongan 
masyarakat Cina yang melihatnya cenderung ke arah UMNO. 

Memasuki era 1990-an merupakan era kegemilangan yang menyaksikan paling 
banyak perkembangan dalam akhbar-akhbar Mandarin. Sambutan hangat terhadap 
China Press untuk dua tahun berturut-turut mendorong mereka memulakan edisi 
malam pada 19 Mei 1990. Akhbar ini bermatlamat “kejadian hari ini, diketahui 
pada malam hari tersebut” (“今日事，今晚知”). Demi mempercepatn percetakan 
akhbar, China Press telah mendirikan cawangan-cawangan kilang di seluruh 
Semenanjung Malaysia seperti di Kuala Lumpur, di Ipoh, Perak (Mei 1994), di Johor 
(April 1996) dan di Pulau Pinang (September 2000). Kejayaan-kejayaan ini masih 
tidak setanding akhbar Sin Chew Jit Poh yang membuka lebih banyak cawangan, 
memulakan penggunaan komputer di bilik editorial dan bahagian pengeluaran 
dalam penerbitan akhbar mereka mulai 14 September 1990, dan lebih menarik adalah 
demi memartabatkan kebudayaan masyarakat Cina, mereka telah memulakan 1st 
Floral Trail (Hua Zong) Literature Awards pada 1994 pada hari ke-7 perayaan Tahun 
Baharu Cina pada 1994, memperkenalkan “Newspaper In Education Programme 
(NIE)” sebagai mempromosi minat membaca pada September 1994 dan banyak lagi. 

Begitu pun, zaman keagungan 1990-an tidak bermakna tiada perubahan 
pemilikan akhbar Mandarin. Nanyang Press yang menerbitkan Nanyang Siang 
Pau telah diambil alih oleh sayap pelaburan MCA, Huaren Holdings (yang turut 
memiliki The Star) dan kemudian diambil alih  oleh taikun Quek Leng Chan dari 
Hume Industries pada tahun 1991. Beliau (Quek) seterusnya melalui pertukaran 
saham membenarkan Fleet Holding32 memiliki kawalan secara tidak langsung ke 
atas Nanyang Press. Keadaan tersebut menjadikan Fleet Holding yang di bawah 
kawalan Datuk Seri Anwar Ibrahim (Menteri Kewangan 1990-1998; Timbalan 
Perdana Menteri 1993-1998) pada ketika itu memiliki akhbar Melayu dan Mandarin 
yang paling laris Berita Harian dan Nanyang Siang Pau, dan akhbar Inggeris kedua 
tertinggi, The New Straits Times. 

Akhbar Guang Ming Daily33 yang baharu dihidupkan semula pada tahun 1987 
yang dahulunya dikenali sebagai Sin Pin Jit Pao telah dijual kepada Pemandangan 
Sinar (kini Sin Chew Media Corporation) milik taikun kayu balak Sarawak, Tan 
Sri Tiong Hiew King pada tahun 1992. Tong Bao yang dibeli Huaren Holdings pada 



128

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

tahun 1982 telah dijual kepada syarikat bernama Stock Trade pada tahun 1992 selepas 
mengalami kerugian mencecah RM30 juta (The Star 8 Julai 1992) dan seterusnya 
ditutup pada tahun 1994. Pada tahun 1993, Nanyang Press (Quek melalui Nanyang 
Press) telah mengambil alih pentadbiran akhbar China Press di bawah Nanyang 
Press Holding Bhd.  

Pada pendapat Mustafa (2000), akhbar-akhbar arus perdana di Malaysia 
secara umumnya yang termasuk Nanyang Siang Pau dan Sin Chew Jit Poh (selain 
New Straits Times, The Star dan Berita Harian) telah menjalani perubahan kosmetik 
semenjak 1991 dalam usaha mereka menarik dan mengekalkan pembaca dalam 
cara kurang kontroversi dengan keinginan mereka menukar format, menggunakan 
lebih banyak warna-warni dalam muka surat mereka, mewujudkan seksyen-
seksyen berlainan untuk mempermudah pembacaan, dan memberikan penekanan 
yang lebih tinggi terhadap hal-hal perniagaan, pasaran saham, pendidikan tinggi, 
fesyen, dan komputer dan teknologi maklumat. Pada hakikatnya kita tidak boleh 
mengetepikan kebangkitan media baharu, iaitu Internet dan penekanan daripada 
kerajaan terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi di Malaysia 
pada 1990-an merupakan faktor pemangkin di sebalik semua perubahan-perubahan 
tersebut. Sin Chew Jit Poh menjadi akhbar kedua di Asia Tenggara yang memiliki 
akhbar versi online apabila melancarkan portal berita atas taliannya pada 18 Oktober 
1995. Pada tahun yang sama (1995) juga menyaksikan Tan Sri Tiong mengambil 
alih Ming Pao di Hong Kong. 

Melihat potensi pasaran yang terdapat di Sabah, akhbar yang berpusat di 
Sarawak, iaitu See Hua Daily News (diikuti The Borneo Post yang dimiliki pemilik 
sama setahun kemudian) telah meluaskan operasi mereka menembusi Sabah. 
Kandungan akhbar akhbar-akhbar ini untuk pasaran di Sabah dan Sarawak adalah 
berbeza sama sekali setiap hari meskipun namanya sama. 

Fasa 9: Mediaskap Baharu—Persejagatan Akhbar 
Liputan meluas pembaharuan-pembaharuan positif yang dilaksanakan oleh 
kerajaan yang membawa faedah kepada komuniti Cina telah menyumbang kepada 
kemenangan bergaya BN dalam pilihan raya umum pada tahun 1995 dan 1999. 
Pengundi-pengundi Cina dikatakan menyelamatkan BN pada tahun 1999 yang 
mana menyaksikan undi Melayu telah berpecah dua ekoran gerakan reformasi 
oleh mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (dipecat pada 
2 September 1998). Perubahan landskap politik di Malaysia tersebut ditambah 
dengan krisis ekonomi Asia 1997 sekali lagi mempengaruhi pemilikan media apabila 
MCA mengumumkan pengambilan (pemerolehan) Nanyang Press pada tahun 2001 
daripada Quek Leng Chan. Langkah ini ditentang luas oleh komuniti Cina berikutan 
kebimbangan parti politik akan membataskan kebebasan akhbar-akhbar Mandarin 
melaporkan hal-hal politik. Selain suara-suara individu perseorangan, sebanyak 
14 buah persatuan menyeru MCA membatalkan hasrat tersebut. Sin Chew Daily 
turut tempias kena kritik dalam pengambilalihan tersebut apabila berdiam diri. 
Sekumpulan daripada wartawan Nanyang Siang Pao bertindak keluar daripada 
akhbar tersebut dan menubuhkan Oriental Daily News pula dirasmikan pada Tahun 
Baharu Cina (Januari) 200334 dengan bantuan Datuk Lau Hui Kang (刘会幹) yang 
memiliki Kumpulan KTS, sebuah syarikat pembalakan yang berpusat di Sarawak. 
Datuk Lau merupakan pesaing utama kepada Tan Sri Tiong di Sarawak (dua-dua 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

129

merupakan foochaw di Sibu, Sarawak yang terlibat dengan industri pembalakan). 
Sesetengah pihak berpendapat Datuk Lau membantu menubuhkan Oriental Daily 
News atas sebab keegoan ingin melawan akhbar-akhbar yang dimiliki oleh Tan Sri 
Tiong dan bukannya didorong oleh faktor ekonomi. Akhbar Mandarin yang terbesar 
dengan jualan terbaik berdasarkan statistik Audit Bureau of Circulation (ABC) di 
Sabah dan Sarawak, iaitu See Hua Daily News juga dimiliki Kumpulan KTS. Akhbar 
tersebut diedarkan di negara Brunei, Sabah dan Sarawak.

Begitu pun yang betul-betul merubah mediaskap di Malaysia adalah susulan 
kehadiran akhbar online bermula pada suku terakhir 1990-an bermula Malaysiakini.
com sekali gus telah menandakan suatu era baharu dalam industri persuratkhabaran 
di Malaysia. Kemunculan portal-portal berita online selepas itu bagaikan cendawan 
tumbuh selepas hujan telah menyediakan pelbagai alternatif kepada rakyat 
Malaysia untuk mengakses berita yang mereka kehendaki. Keadaan ini turut 
merubah konteks persaingan di dalam industri persuratkhabaran Cina di Malaysia. 
Populariti portal-portal berita online tersebut meningkat mendadak terutama di 
kalangan warga Malaysia yang menginginkan saluran alternatif maklumat dan 
sudut pandangan. Perkembangan teknologi dan penularan fenomena globalisasi 
turut mendesak akhbar-akhbar Mandarin menerbitkan versi online mereka seperti 
Sin Chew Jit Poh (merupakan akhbar online yang pertama pada tahun 1995), Nanyang 
Siang Pau, Guang Ming Daily, Oriental Daily News, Kwong Wah Yit Poh, China Press, 
Overseas Chinese Daily News, Asia Times dan United Daily News. Kesemua akhbar 
yang memulakan operasi mereka secara konvensional ini yang ditemui rata-rata 
menyatakan ia hanyalah sebagai suatu “pelengkap” (complement) sahaja yang boleh 
diakses secara percuma tanpa dicaj bayaran dan bukan bermotifkan keuntungan.   

Kemunculan portal-portal berita online mempercepatkan lagi proses 
penyebaran maklumat dengan lebih cepat dan mencakupi konteks yang lebih 
luas. Kecenderungan tersebut meskipun masih baharu (fledgling) di Malaysia, 
membayangkan apa yang sedang berlaku dalam industri akhbar seluruh dunia 
dan menimbulkan pelbagai persoalan mengenai kepentingan global. Di samping 
menyediakan berita peristiwa semasa, aplikasi yang menyimpang data-data dan 
berita lama dalam laman arkib seperti emedia (www.emedia.com.my) membantu 
memudahkan penggunanya mengakses kepada maklumat. Bersesuaian dengan 
perkembangan zaman teknologi ini, China Press telah melancarkan laman webnya 
pada 16 April 2000 supaya dapat menarik minat lebih ramai pembaca. Akhbar Guang 
Ming Daily (edisi petang) di bawah Sin Chew Media Corporation telah digantung 
penerbitan selama dua minggu oleh KDN mulai 14 Februari 2006. 

Dominasi pemilikan akhbar-akhbar menyaksikan pada 29 Januari 2007 
pengumuman pergabungan tiga kumpulan penerbit bahasa Mandarin yang 
terbesar telah dibuat, iaitu Sin Chew Media Corporation Berhad, Hong Kong 
Ming Pao Enterprise Corporation Ltd (Ming Pao), dan Nanyang Press Holdings. 
Penggabungan ketiga-tiga kumpulan ini bertujuan mewujudkan satu konglomerat 
media bahasa Cina sejagat dan muncul sebagai salah satu manifesto media cetak 
bahasa Cina yang paling besar. Penggabungan ini merupakan langkah yang besar 
untuk  Tan Sri Datuk Tiong untuk mencapai visi beliau iaitu membawa kumpulan 
media bahasa Cina beliau dari tempatan ke seluruh dunia dan dari cetak ke 
multimedia. Buat masa ini terdapat lagi beberapa buah akhbar-akhbar lain yang 
diletakkan di bawah Sin Chew Jit Poh, iaitu Guang Ming Daily, Ya Zhou Yan (亞洲

http://www.emedia.com.my


130

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

眼), Xue Hai (學海), Xing Xing (星星), Happy Sunday (快乐星期天) dan juga Xiao Xing 
Xing (小星星). Pada 29 Januari 2007, Sin Chew Media Corporation telah bekerjasama 
dan bergabung dengan Nanyang Press Holdings Bhd. dan juga syarikat akhbar dari 
Hong Kong dengan gelaran nama baharu, iaitu dikenali sebagai “Shi Hua Mei Ti” 
(世花媒体). Ini akhirnya membawa kepada 30 April 2008, penggabungan ketiga-
tiga kumpulan akhbar diketuai kepada pembentukan Media Chinese International 
Limited. Ia menjadi senarai dua yang pertama di Malaysia dan juga pertukaran 
saham Hong Kong.

KESIMPULAN 
Penelusuran sejarah industri persuratkhabaran ini sedikit-sebanyak membongkar 
realiti  kelangsungan (survival) akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia. Hampir semua 
akhbar pernah berdepan rintangan (setback) dan melalui pemulihan (comeback) yang 
berliku-liku. Ini sekali gus menolak persepsi negatif oleh pihak tertentu yang cuba 
memonopoli akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia. Sorotan sejarah kewujudan 
akhbar-akhbar Mandarin menurut berdasarkan konteks kronologikal masa dengan 
diskusi peranan akhbar-akhbar pada fasa yang dibentuk cuba memberikan suatu 
kefahaman yang lebih sistematik sebagai tatapan umum. Urutan awal kewujudan 
akhbar-akhbar Mandarin sehingga hari ini menunjukkan peranan utamanya 
adalah sebagai suara komuniti Cina dalam mempertahan dan memperjuangkan 
kebudayaan melalui pendidikan dan hak-hak Cina di Malaysia. Begitu pun, 
peranan akhbar Mandarin dalam politik lebih awal boleh dikesan bermula waktu 
gerakan yang dipimpin Sun Yat Seng untuk menggulingkan kerajaan Manchu, 
bermaksud dari politik negara China sehinggalah beralih kepada politik di Malaysia. 
Ringkasnya, sepintas lalu, fasa awal kewujudan akhbar-akhbar Mandarin adalah 
didorong oleh motif gerakan mubaligh Kristian untuk menyebarkan agama telah 
beralih kepada zaman persaingan antara golongan revolusioner dengan reformasi 
berikutan pergolakan politik di China, dan beralih sekali lagi kerana  didorong 
oleh keperluan ekonomi sebelum bermulanya advokasi keperluan komuniti Cina 
untuk menyuarakan hasrat hati mereka menentang diskriminasi yakni perjuangan 
agenda politik komuniti Cina di Tanah Melayu. Peranan akhbar Mandarin telah 
menyemarakkan semangat perjuangan mempertahankan kebudayaan dan identiti 
masyarakat Cina tidak pernah luntur pada muka akhbar Mandarin.
  

NOTA
1 Slogan akhbar ini ialah “Bapa mengambil berat terhadap isu semasa, ibu 
berminat dengan isu-isu sampingan, kanak-kanak paling suka hiburan, Guang Ming 
Daily: surat khabar untuk keluarga” (“爸爸關心時勢 ‧ 媽媽情牽副刊 ‧ 孩子最愛
娛乐 ‧ 光明日報：一家人的報紙”). 
2  Slogan akhbar See Hua Daily News ialah “Kawan Setia Anda” (您最亲切的朋
友).
3  Nanyang adakalanya turut dikenali dengan panggilan singkatannya Nantah  
dan juga dikenali dengan nama Nusantara dalam penggunaan Bahasa Melayu 
Malaysia yang mana ia merangkumi Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei. 



Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

131

4  Akhbar ini bertujuan menjalinkan hubungan antara kerajaan dengan rakyat 
di samping menjaga kepentingan kedua-dua pihak. Slogan akhbar Kwong Wah Yit 
Poh adalah “dunia ini ada keadilan” (天下为公).
5  Disebut huáqiáo rìbào
6  China Press mempunyai slogan akhbar iaitu “Satu Malaysia, Berganding Bahu” 
(一个大马，同心抗疫).
7  MCIL turut memiliki Ming Pao di Hong Kong, Yazhou Zhou Kan, sebuah 
majalah di Hong Kong, dan akhbar-akhbar Mandarin di Indonesia dan Kemboja. 
Keseluruhannya MCIL kini memiliki empat buah akhbar harian bahasa Mandarin 
di Malaysia dan 19 buah majalah.  
8  Kumpulan KTS milik Datuk Lau Hui Kang sebenarnya turut memilik beberapa 
buah akhbar dalam bahasa Inggeris dan Melayu seperti The Borneo Post (Sarawak), 
Utusan Borneo (Sarawak), The Borneo Post (Sabah), dan Utusan Borneo (Sabah).
9  dikenali Baba Nyonya pada dewasa kini
10  Sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/William_Milne_(missionary)
11  Bahasa-bahasa lain termasuk Siam (Siamese), Melayu, Arab (Arabic)
12  Stanford Raffles 
13  Ditubuhkan pada 1818, Universal Gazette berpindah dari Melaka ke Hong Kong 
pada tahun 1843, dan masih wujud hingga hari ini. 
14  Milik Samuel Milton dan Claudius Henry Thomsen. Ia menjadi penerbitan 
akhbar yang terawal dan satu-satunya kemudahan sedemikian di pulau tersebut. 
Mission Press mencetak pelbagai bahan seperti kitab Bible dalam pelbagai bahasa, 
hebahan dan notis-notis kerajaan dan komersil, akhbar-akhbar, journal, buku teks 
dan cerita kanak-kanak.  
15  Thomas W. Smith
16  Tongmenghui (Chinese General Alliance Union) ditubuhkan di Tokyo pada tahun 
1905 untuk menyebarluaskan ideologi revolusioner di kalangan Huaqiao (‘oversea 
Chinese’)
17  Keluarga Aw berasal dari Yong Ding, Fujian, China dan kemudiannya menetap 
di Rangoon, Burma (kini Yangon, Myanmar).
18  Aw Boon Haw (gentle tiger dalam dialek Hakka) turut menerbitkan Rangoon 
Daily dan Rangoon Morning di Burma; Sing Tao Daily dan Xing Hua Ri Bao (1938) di 
Hong Kong; Sing Xian Daily di Thailand, Xiang Bao di Singapura; & Star Mian Daily 
dan Sing Pin Jih Poh (1939-1986) di Pulau Pinang.
19  ia juga merupakan akhbar pertama yang dijual di kota kinabalu (dahulunya dikenali sebagai 
Jesselton) pada ketika itu di sabah (dahulunya dikenali sebagai North borneo atau borneo utara). 
20  Cawangan-cawangan PAP di Malaysia bersepakat menubuhkan Democratic 
Action Party (DAP) pada Oktober 1965 apabila Singapura keluar daripada Malaysia. 
21  Jurang sosioekonomi pada ketika itu terlalu ketara dengan ekonomi dikuasai 
hampir sepenuhnya oleh orang-orang British dan imigran Cina yang membawa 
kekayaan dari China untuk berdagang di Malaysia walhal majoriti orang-orang 
Melayu dihimpit kesengsaraan hidup di kampung disebabkan dasar pecah dan 
perintah oleh penjajah. Begitu pun, majoriti komuniti Cina dan India di Tanah 
Melayu yang datang sebagai buruh juga masih hidup di bawah garis kemiskinan. 
22  International Times kini di bawah pemilikan International Times Sdn. Bhd.
23  The Borneo Times, setahun kemudian di Sandakan untuk bersaing dengan 
pendirian politik North Borneo News & Sabah Times
24  Pernas pada tahun 1972 telah membeli saham utama dalam Straits Times Press 
Group sekali gus menandakan permulaan perubahan pemilikan dan struktur 
kawalan media arus perdana di Malaysia. Pernas seterusnya melepaskan penguasaan 
tersebut kepada Fleet Holding, sebuah firma pelaburan United Malay National 



132

Jurnal PengaJian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media studies 

Organization (UMNO). Proses pertukaran pemilikan selesai sepenuhnya pada 
tahun 1984 apabila Straits Times apabila menjual 20 peratus baki sahamnya.      
25  Tengku Razaleigh, Naib Presiden, UMNO sebelum itu telah memperoleh Straits 
Times Press (yang menerbitkan akhbar berbahasa Inggeris, The Straits Times dan 
tabloid petang, Malay Mail dan akhbar Melayu, Berita Harian) untuk Fleet Holdings 
Sdn Bhd iaitu sebuah syarikat pegangan UMNO.
26  Tan Koon Swan telah menjadi Presiden MCA pada tahun 1985 tetapi dipenjara 
di Singapura pada tahun 1986 kerana skandal Pan-Electric. 
27  akhirnya menubuhkan Han Chiang College (HCC - 槟城韩江学院) pada Julai 
1999.
28  Life Publishers Berhad turut menerbitkan New Life Post (新生活报) sebuah akhbar 
dwimingguan di Semenanjung Malaysia. 
29  Slogan akhbar ini ialah “Terbang Bersamamu Pada Abad Ke-21” (与您一起飞
二十一世纪).
30  Tindakan Kementerian Pelajaran melantik 100 guru besar bukan berpendidikan 
Mandarin di sekolah jenis kebangsaan Cina telah mencetuskan rasa tidak senang 
di kalangan Persatuan Pendidikan Cina seperti Dong Jiao Zong, Kua Kia Soong 
dan lain-lain. Pemimpin MCA, Gerakan, DAP dan Dong Jiao Zong telah sepakat 
mempertahankan gaya pendidikan sekolah Cina.
31  merupakan organ parti politik yang juga dicetak dalam bahasa Mandarin dan 
bahasa Melayu 
32  Fleet Group merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan di negara ini bagi 
mengantikan The Straits Times (Mohd Safar Hasim 1996: 6). Peristiwa tersebut jelas 
memperlihatkan keperluan parti politik untuk terus menguasai akhbar. 
33  Akhbar ini bertujuan menyuarakan bagi pihak rakyat dan juga mementingkan 
perkhidmatan untuk masyarakat. Akhbar ini telah menyediakan anugerah “Wira 
Guang Ming” untuk memberi galakkan kepada seseorang yang berusaha dalam 
kehidupannya walaupun berhadapan dengan pelbagai masalah. Mereka juga 
mengadakan pelbagai aktiviti demi membentuk sebuah masyarakat yang sihat dan 
kaya dengan budaya. Akhbar ini bermatlamat membekalkan berita yang terkini 
supaya boleh mengekalkan konsep dan dasar yang baru.
34  akhbar ini mula diterbitkan pada 29 September 2002 tetapi permit penerbitannya 
telah digantung sementara waktu oleh KDN. Sebahagian besar wartawan-wartawan 
dan editor Nanyang Siang Pao yang membantah perubahan pemilikan akhbar 
tersebut yang berlaku kebetulan pada Disember 2002 mendorong mereka lari 
menyertai Oriental Daily News. 

RUJUKAN
byrd, c.k. 1970. early Printing in the Straits Settlements 1806-1858.singapore: 

singapore national library. (call no.: rclos 686. 2095957bYr)
chen, m.h. 1967. the early Chinese Newspapers of Singapore, 1881-1912. 

singapore: university of malaya press. 
hoo ban khee. 2000. media and democracy in malaysia. in amic. Media & 

democracy in asia. singapore: amic. m/s. 115-126. 
huen, p.l.p. 1970. newspapers published in the malaysian area (occasional peper 

no. 2, april). singapore: institute of southeast asian studies. 
irene lim. 25 november 2008. the Mission Press. diakses pada pada 26 ogos 2011. 

http://infopedia.nl.sg/articles/sip_1074_2008-12-20.html 

http://infopedia.nl.sg/articles/SIP_1074_2008-12-20.html


Perkembangan Persuratkhabaran bahasa mandarin di malaysia dan Peranannya 
dalam masyarakat Cina

133

khoo kay kim. 1988. english newspapers in malaya 1900-1941: history and 
historiography. paper presented at the seminar akhbar dan majalah (seminar on 
newspapers and magazines). universiti kebangsaan malaysia, bangi, malaysia, 
25-26 Januari. 

khor Yoke lim & ng miew luan. 2006. chinese newspapers, ethnic identity 
and the state: the case of malaysia. dlm. Media and the Chinese diaspora: 
Community, Communications and Commerce. ed. s. wanning. london and new 
York: routledge.

lim, J.k. 1993. our 70 Years 1923-1993: History of leading Chinese Newspaper in 
Singapore. singapore: chinese newspaper dividion, singapore press holdings. 

mohd. hamdan adnan. 1988, communication and the law in malaysia. background 
paper for workshop on law for Journalists. institut teknologi mara, shah 
alam. 15-17 mac. 

mohd safar hasim. 1996. akhbar dan Kuasa: Perkembangan Sistem akhbar di 
Malaysia Sejak 1806. kuala lumpur: penerbita universiti malaya.

mohd safar hasim. 2002. Mengenali Undang-undang Media dan Siber. kuala 
lumpur: utusan publications & distributors sdn bhd. 

mohd. dhari othman. 1982. malaysian press: a brief account of newspapers 
published in british malaya. Jurnal Komunikasi vol.8: 117-130. 

mohd. dahari othman. 1989. Kewartawanan Malaysia 1800-1900: Satu tafsiran 
Sejarah Persuratkhabaran (Malaysian Journalism 1800-1900: an Historical 
interpretation of Newspapers). bangi: Jabatan komunikasi, universiti 
kebangsaan malaysia. 

mustafa k. anuar. 2000. malaysia: country report. dlm. amic. Media & 
democracy in asia, h. 97-114. singapore: amic

perlembagaan persekutuan (hingga 15hb ogos 2003) (perkara 10; perkara 63; perkara 
63 (3); perkara 126, bahagian 9 perhakiman; perkara 149; perkara 150; )   

syed arabi idid. 1989. malaysia. dlm. Press System in aSeaN States, ed. achal 
mehra, h. 41-56. singapore: amic. 

Tan, Y.S. 1994. The Development of Singapore’s Modern Media Industry. Singapore: 
Times Academic Press.

Tang Eng Teik. 1988. Perkembangan Akhbar-akhbar Mandarin di Malaysia 
(Development of Chinese Newspapers in Malaysia). Paper presented at the 
Seminar Akhbar dan Majalah (Seminar on Newspapers and Magazines). 
Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Malaysia. 25-26 Januari. 

Turnbull, C.M. (1989). A History of Singapore: 1819-1988. Singapore: Oxford University 
Press. (Call no.: RSING 959.57 TUR)

Zaharom Nain & Mustafa K. Anuar. 1998. Ownership and Control of the Malaysian 
Media. Dlm. Media Development Vol. 14(4). 


	Perkembangan Persuratkhabaran bahasa Mandarin di Malaysia dan Peranannya Dalam Masyarakat Cina 
	Lee Kuok Tiung, Mohd Safar Hasim, Baszley Bee Bin Basrah Bee

	_Hlk310104777

